Recensie Het huis met de blauwe luiken ~ Michelle Visser

image

Specificaties

● Nederlands
● 301 bladzijdes
● Boekerij uitgeverij
● Juli 2015
● Roman

Samenvatting

Als Anneloes Beekman ontdekt dat haar rijke en succesvolle echtgenoot vreemdgaat, verlaat ze hem en hun luxe leventje in Wassenaar. In een opwelling koopt ze een vervallen huis met blauwe luiken in midden-Frankrijk om er een chambres d’hôtes in te beginnen. Maar na de eerste euforie loopt ze tegen de harde werkelijkheid aan: het huis moet intensief verbouwd worden, en zelf kan ze amper een schroef van een spijker onderscheiden. Gelukkig maakt ze gemakkelijk vrienden. Met hulp van de Nederlandse klusjesman Sjoerd, de Franse kokkin Georgette en nog meer kleurrijke streekgenoten weet ze een nieuw bestaan op te bouwen. In de zomervakantie komen haar ouders en vriendinnen uit Nederland logeren, en dan beseft Anneloes pas goed hoe ingrijpend haar leven is veranderd. Het Franse platteland vraagt om aanpassing en soms is het lastig om de charme te blijven inzien van de stilte en eenzaamheid, de elektriciteit die regelmatig uitvalt, en de grote spinnen in huis. Lukt het Anneloes om van haar Franse droom een succes te maken, of was haar vertrek uit Nederland een grote vergissing?

Voor het lezen

Het huis met de blauwe luiken is een mooi verhaal over een jonge vrouw die weg wilt uit haar thuisland vanwege een vervelende privé zaak en ze wilt haar dromen waarmaken in een stadje in Frankrijk.

Het verhaal lijkt me heel leuk om te lezen en ik ben benieuwd of ze het volhoudt, zo eenzaam in een boeren stadje diep in Frankrijk. De kaft is super mooi om te zien en het blauwe van de luiken is mooi en duidelijk afgebeeld.

Wat is de binnenkant prachtig!  Dit moeten jullie zien!

image

Tijdens het lezen

Het verhaal is heel mooi en makkelijk te lezen. Het is een beetje in de zwierige style van Frankrijk geschreven die je gelijk weer laat denken aan de mooie omgeving en de liefde, ookal heeft loes op dit moment weinig succes in de liefde.

De schrijfstyle is heerlijk om te lezen en het verhaal is precies goed uitgewerkt. Je kan de personen zelf vormen en het is leuk dat ze wat doet met een herinnering en wens.

Conclusie

Ik geef dit boek ☆☆☆☆☆ , omdat het luchtig is om te lezen, je geniet mee met haar bezigheden en het gevoel dat ze beleefd. Het verhaal is niet eentonig, omdat er wat verrassings elementen in zitten en dat maakt het verhaal mooi en vloeiend om te lezen.

Ik raad dit boek zeker aan en hoop dat jullie dit boek ook gaan lezen en er net van gaan genieten als ik.

Dit is een boek waarin je heerlijk kan wegzwijmelen en op afstand toch wat cultuur en sweer kan opsnuiven.

Michelle visser

image

Ze word geboren op 12 november 1973 in Meppel als eerste kind van Hans en Marrie Visser.

Haar eerste echte baan is bij het Roi in Den Haag. Daarna werk ik onder meer in communicatiefuncties bij een organisatie voor ouderenzorg in Den Haag, bij een communicatiebureau in Enschede en bij een onderwijsinstelling in Hengelo e.o.

ze verhuis in 2003 naar Hengelo vanwege onweerstaanbare pluspunten zoals rust, natuur en mijn grote liefde Philip. Ze trouwen in 2007 op Terschelling.

In 2005 kijk ze naar een aflevering van Oprah waarin het gaat over van je droom je baan maken. ze voelt zich al jaren rusteloos en heeft het gevoel dat ‘dit niet genoeg is’ maar ze heeft geen idee wat ze dan wel wil. Iemand in Oprahs publiek vraagt ook: ‘Hoe weet je nu wat je droombaan is?’ Het antwoord luidt: ‘Ga terug naar je jeugd, wat wilde je toen worden?’ Haar gedachten razen door haar hoofd: ik wilde vroeger schrijver worden van historische boeken zoals die van Thea Beckman. Ze beseft helder en zonder twijfel dat dat is wat ze wil: schrijven. Ze begin er diezelfde dag al mee en stop niet meer.

In juli 2010 krijg ik een e-mailbericht van een acquirerend redacteur van uitgeverij Boekerij. Hij heeft mijn tenpages-avonturen gevolgd, wil Cornelis Drebbel niet uitgeven maar wil wel eens bespreken of we op een andere manier ‘iets voor elkaar kunnen betekenen’. Dit is één van de gelukkigste momenten in mijn leven.

Ze grijpt de kans die Boekerij haar biedt met twee handen aan en werk bijna twee jaar aan het verhaal dat haar debuutroman gaat worden.

Op 13 maart 2012, nog voor haar debuutroman is verschenen, mag ze naar het Boekenbal! Het is een bijzondere avond en ze kijk haaf ogen uit naar alle literaire grootheden.

Op 29 mei 2012 ligt haar debuutroman Véronique in heel Nederland in de boekhandel en is een droom werkelijkheid geworden. De eerste lezerreacties en (internet)recensies druppelen daarna binnen en zijn tot mijn grote opluchting lovend. Ook de eerste keer signeren, op 23 juni bij boekhandel Broekhuis in Hengelo, is een gezellige en lekker druk bezochte gebeurtenis.

Op 27 september 2012 zet ik samen met uitgeverij Boekerij mijn handtekening onder het auteurscontract voor mijn tweede roman. Deze krijgt de titel Opstand en ligt 5 maart 2014 in de boekwinkels. Om het te vieren, mag ik naar het Boekenbal op 7 maart 🙂 De boekpresentatie is op 13 maart bij boekhandel Broekhuis in Hengelo.

Op 14 juni 2014 teken ik mijn nieuwe auteurscontract bij uitgeverij Boekerij. Haar derde roman wordt een uitstapje van mijn bekende genre historische fictie, en speelt in de hedendaagse tijd, in een voor haar heel bekend deel van Frankrijk.
Het boek krijgt de titel Het huis met de blauwe luiken en zal juli 2015 verschijnen. Het is het eerste deel van wat een serie zal gaan worden.

Op 15 januari 2015 krijg ik een geweldige verrassing te horen, live in de uitzending van het radio Oost programma Over uit de Kunst, namelijk dat mijn roman Opstand genomineerd is voor Overijssels boek van het jaar 2014, in de categorie fictie. Ik ben super blij! De winnaar van de titel wordt 4 maart ’15 in de Deventer schouwburg bekendgemaakt & ze won! Met 59 % van de stemmen

Juli 2015 is een mooie maand voor haar. Haar derde roman Het huis met de blauwe luiken verschijnt, op het Rokin in Amsterdam wordt de Writers Walk of Fame geopend, die ook een stoeptegel met haar handafdruk en naam bevat, en op 18 juli vindt de boekpresentatie van haar nieuwste boek plaats in mijn geboorteplaats Meppel.

One thought on “Recensie Het huis met de blauwe luiken ~ Michelle Visser

Geef een reactie

