Recensie : het meisje in de trein 》Paula Hawkins

● Nederlands
● bruna uitgevers A.W
● 358 bladzijdes
● literatuur – thriller / fantasy

Samenvatting

VN Thriller van het jaar 2015

Rachel neemt elke ochtend dezelfde trein. Elke dag hobbelt ze over het spoor, langs een rij charmante huizen in een buitenwijk van Londen, en stopt daar altijd voor hetzelfde rode sein. Zo kijkt ze elke ochtend naar een stel dat op hun terras ontbijt. Ze heeft inmiddels het gevoel dat ze hen persoonlijk kent en noemt hen ‘Jess en Jason’. Hun leven – in Rachels ogen – is perfect. Een beetje zoals haar eigen leven dat ooit was.

Op een dag ziet ze iets vreemds in hun tuin. De trein rijdt gewoon weer door, maar voor Rachel verandert alles. Niet in staat om het voor zichzelf te houden, stapt ze naar de politie met haar verhaal, wanneer blijkt dat ‘Jess’ vermist wordt. Hiermee raakt ze niet alleen verwikkeld in de gebeurtenissen die volgen, maar ook in de levens van iedereen die erbij betrokken is. Maar wie is er te vertrouwen? Heeft ze meer kwaad dan goed gedaan door zich met deze zaak te bemoeien?

‘Wat een personages, wat een setting, wat een boek! Het is Alfred Hitchcock voor een nieuwe generatie.’ – Terry Hayes, auteur van Ik ben Pelgrim

Voor het lezen

Ik ben benieuwd naar het verhaal, omdat mensen verschillende meningen hebben. De een vind het boek super terwijl anderen het niet leuk vinden doordat het verhaal je niet pakt. Ik ben benieuwd over de opbouw van het verhaal en hoe ze het verhaal toch interessant probeert te houden.

Tijdens het lezen

Ik begin met lezen, maar merk al vrij snel dat dit niet mijn boek is. Toch lees ik verder, want je weet maar nooit hoe het later word. Ik ben nu 2 weken bezig met lezen, maar het verhaal pakt me nog steeds niet en ben nu op bladzijde 100. Voor mijn gevoel gaat het over een vrouw die alcoliste is en aan niks anders denkt dan alcohol om haar ex te vergeten.  Ze denk heel veel aan hem en heeft vele leugens en wilt het nog steeds terug, maar hij wilt niet. Ze kan het niet los laten en gaat toch verder met haar veroveringsplannen. Ze gaat steeds meer drinken en mensen worden gek van haar, maar haar maakt het niet uit, want als je meer drinkt dan vergeet ze het wel. Ze raakt verdoofd.

Conclusie

Ik geef dit boek ☆, omdat dit boek me echt niet pakt. Ik heb het geprobeerd maar ik kom er echt niet in. Voor mijn gevoel is het een zielige vrouw die haar verleden niet los kan laten. Wat me erg iriteer in dit boek is dat de datums dus door elkaar lopen, de ene keer is het 2012 en dan 2011. Je moet goed lezen in welke tijd het nu weer zit en er word dus gespeeld met het verleden en het nu. Je moet best wel geconcentreerd zijn om dit boek te lezen. Ik vind het zelf vervelend als ze de tijden steeds veranderen waardoor ik dus terug moet gaan kijken van oww wanneer is het nu?

Meningen verschillen bij dit boek, ik zie recensie met veel sterren, maar ook een met weinig, maar voor mij is het geen goed boek. Hebben jullie hem al gelezen?  Wat vonden jullie?

Paula Hawkins

image

Schrijfster Paula Hawkins werkte voordat ze deze bestseller schreef al vijftien jaar als journalist en ze heeft ook enkele romans onder een pseudoniem uitgebracht. Hawkins groeide op in Zimbabwe en verhuisde in 1989 naar Londen. Het meisje in de trein is haar thrillerdebuut. De filmrechten zijn inmiddels verkocht aan DreamWorks.