Recensie schim en schaduw ~ Leigh Bardugo

image

Specificaties
● Nederlands
● 350 bladzijdes
● blossem books
● young adult

Beschrijving
De Grisha-trilogie is fantastisch. Het speelt zich af in een soort magisch oud-Rusland, het is enorm spannend, de hoofdpersoon (Alina) is kick ass, haar beste vriend Mal is swoonworthy en uiteraard zitten er ook de nodige kwaadaardige mannen, donkere krachten en plottwisten in.
Verder wordt het redelijk ingewikkeld als we er te veel over vertellen, dus u moet het gewoon zelf gaan lezen

New York Times bestsellerauteur Leigh Bardugo is geboren in Jeruzalem en opgegroeid in Los Angeles. Ze heeft aan Yale gestudeerd en woont nu in Hollywood waar ze naast auteur ook make-up artieste is van diverse Hollywoodproducties. Daarnaast zingt ze in een band.je, genaamd Captain Automatic.

image

Als eerst wil ik de geweldige kaart showen!  BELLE reist graag door Ravka ♡

Voor het lezen

Ik heb dit boek en het volgende boek van de Grisha serie al gelezen, maar leigh komt naar Nederland en blossem heeft de #grishareadalong georganiseerd dus ik ga hem weer opnieuw lezen. Ik ben benieuwd of ik weer zo verliefd word op de serie en of ik opnieuw in de armen van Mal en de Duisterling wil kruipen en of ik medelijden heb met Alina.

Ik ben benieuwd en kan niet wachten om weer in Ravka te zijn!

Tijdens het lezen

Ik begin met lezen, na de eerste bladzijde wil ik verder gaan. Het boek heeft me in mijn greep ookal is het begin niet zo heel bijzonder. 2 kinderen die wezen worden en die niet zonder elkaar kunnen. Toch voel ik me erg aangesproken, het idee hebben dat ze ergens niet thuis horen maar zolang ze elkaar hebben redden ze zich.

Ze komen los van elkaar en worden volwassen, maar toch hebben ze de connectie die het niet los laat. Ze zijn steeds blij om elkaar te zien ookal laten ze het niet altijd zien.

image

Niks is lekkerder dan zelfgemaakte taart bij je boek ♡

*halverwege *

Dit is een geweldig boek! De woorden beschijven wat je wilt zien, horen en voelen. Ze laten alles stukje bij beetje zien en het beeld is haar scherp en Brand zich op je netvlies alsof het er thuis hoort.

Ik kan niet stoppen met lezen en ookal is het al laat en gaat me wekker over 5 uur ik stop niet voor het uit is!

Conclusie

Dit boek behoort zeker tot mijn nieuwe favoriete serie! Ik ben in een emotionele achtbaan beland die me niet kan stoppen voor ik het einde heb gezien. Ik heb bergen beklimt,  naar adem gehapt en zelfs gehuild tot ik niet meer kon, maar toch is dit mijn favoriet!

De verdiende ☆☆☆☆☆ + nummer 1 van mijn best books list

De woorden voel je door merg en bot, maar de gevoelens graven zich dieper tot in je herinneringen die je na beleefd ♡

Fanart ♡

image

Leigh Bardugo

image

Leigh Bardugo is de schrijfster van De Grisha-trilogie. Ze schreef ook een aantal korte verhalen die zich afspelen in Ravka.

Leigh is geboren in Jeruzalem en opgegroeid in Los Angeles. Ze heeft aan Yale gestudeerd en woont nu in Hollywood. Als ze niet schrijft, leeft ze een heel ander leven: dat van glitter en glamour. Ze is namelijk ook nog visagist! In die baan gaat ze door het leven als L.B. Benson. Voor inspiratie en al haar prachtige creaties kun je op haar website haar portfolio bekijken. En alsof succesauteur en visagist van de sterren nog niet genoeg is, zingt ze af en toe in een bandje, Captain Automatic.

In de serie heeft ze niet alleen een compleet nieuwe wereld gecreëerd, maar ook een eigen Elementaire Natuurwetenschap bedacht. Ze vertelt: ‘Het idee voor de Elementaire Natuurwetenschap bedacht ik een paar jaar geleden al, na een verhitte discussie over de film Minority Report. Maar het verhaal van Schim & Schaduw begon pas echt op een avond bij een vriend thuis, toen ik aan het einde van een donkere gang stond en zeker wist dat iets met veel te veel tanden me opwachtte in de duisternis. Toen ik weer in bed lag, vroeg ik me af: wat als duisternis een echte plek zou zijn? Wat als de monsters die we verzinnen echt bestaan en we met hen moesten strijden op hun eigen grondgebied? In fantasyboeken wordt duisternis vaak als metafoor gebruikt. Ik wilde er iets tastbaars, iets letterlijks van maken. Dat idee ontwikkelde zich tot de Schaduwvlakte.’

De precieze details van de wereld waar De Grisha zich zou afspelen, volgden later pas. ‘Toen ik de eerste kladversie schreef, had ik het hele magische systeem al uitgedacht en begreep ik de principes van hoe die macht – zowel politiek als magie – functioneerde. Ik wist dat de wereld die ik daaromheen wilde scheppen anders moest zijn dan de klassieke middeleeuwse Europese fantasy-setting.’ Toch wilde Leigh wel iets wat bij het verhaal zou passen en waar de opkomst van moderne strijdtechnieken een rol in konden spelen. ‘Ik keek een keertje rond op de reisboekenafdeling van een tweedehandsboekwinkel toen ik een atlas zag staan van het keizerrijk Rusland. Meteen dacht ik: ‘Natuurlijk.’ Het paste zo goed bij de wereld die ik had bedacht: het enorme verschil in rijkdom tussen de verschillende klassen, het gebrek aan industrialisatie, het leger van voornamelijk dienstplichtige militairen.’

Toch is Rusland voor Leigh alleen een uitgangspunt. Het verschil zit in kleine keuzes die ze gemaakt heeft, over de geografie en de geschiedenis bijvoorbeeld. Daarbij houdt ze zich ook niet strikt aan de juiste uitgangen van achternamen voor mannen en vrouwen en drinken de personages veel kvas .

Ook de naam ‘Grisha’ is Russisch, het is de Russische verkleinvorm van de naam Gregory. Die naam betekent ‘oplettend, waakzaam’ en is afgeleid van het Bijbelse Grigori. Fans van paranormale boeken zullen de verwijzing naar gevallen engelen wel herkennen.) Daarbij vertelt Leigh dat het zowel gevoelsmatig als visueel ook lijkt op het woord ‘geisha’. ‘Ik hoopte dat dit het idee van de schoonheid en geheimzinnigheid rond Ravka’s elite zou ondersteunen.’

Als Leigh zelf een karakter uit Grisha kon kiezen, zou ze graag een Hartenwringer zijn. ‘Zo’n bloeddorstig type ben ik wel. Daar komt bij dat rood me heel goed staat.’

2 thoughts on “Recensie schim en schaduw ~ Leigh Bardugo

Geef een reactie

