Recensie De kozakkentuin ~Jan Brokken

Specificaties
Nederlands
● 349 bladzijdes
● Atlas contact
● Literatuur

Beschrijving

In De Kozakkentuin beschrijft Jan Brokken de bijzondere vriendschap tussen Alexander von Wrangel en Fjodor Michaïlovitsj Dostojevski. De levensgeschiedenis van de familie Von Wrangel werd door Brokken eerder beschreven in zijn magistrale Baltische zielen. De nazaten van de familie attendeerden Brokken op de vriendschap tussen Alexander en Dostojevski. Er bleek een verzameling documenten, memoires en brieven bewaard te zijn gebleven. Brokken verdiepte zich in dit rijke archief en schreef een boek over deze vriendschap, die bijna een kwart eeuw heeft geduurd. Met grote verbeeldingskracht reconstrueert Brokken de wereld waarin beide jongemannen leefden, werkten en beminden, met verve schetst hij de turbulente gebeurtenissen in het Rusland van de tweede helft van de negentiende eeuw. Het verhaal begint in 1849 in Sint Petersburg wanneer Alexander von Wrangel Dostojevski voor het eerst ziet. Een uiterst dramatisch moment. Alexander zit nog op school als hij een groep arrestanten op weg naar het vuurpeloton voorbij ziet komen. Onder hen Fjodor Dostojevski, toen al een schrijver wiens werk Alexander bewonderde. Dostojevski ontloopt de zwaarste straf, maar krijgt jaren dwangarbeid in Siberië opgelegd. Alexander wordt later benoemd tot officier van justitie in Semipalatinsk, een stadje in het zuidwesten van Siberië. Daar ontmoet hij Dostojevski, die dan net is vrijgekomen uit het strafkamp. Tussen Alexander en de twaalf jaar oudere Fjodor ontstaat een hechte vriendschap. De Kozakkentuin, ¬de naam van de datsja waar Alexander en Fjodor vele zomers doorbrengen, is een meeslepend epos, een historische roman, uitermate soepel verteld. Met de gave voor inleving die wij van Brokken kennen, de gave waarmee hij in De vergelding de oorlog in Rhoon beschreef, brengt hij in De Kozakkentuin de vriendschap tussen Alexander en Fjodor tot leven. Zoals Brokken eerder aan de basis stond van de literaire non-fictie, geeft hij in De Kozakkentuin de historische roman een nieuwe dimensie.

Voor het lezen

Ik ben benieuwd naar het verhaal, omdat ik dol ben op oude verhalen in deze style. Ik ben benieuwd hoe de verhaallijn loopt en hoe alles in het verhaal verwerkt word en of het boek je vast houdt.

image

Tijdens het lezen

Het boek is leuk om te lezen, het enige nadeel voor mij is dat ik heel geconcentreerd moet blijven om het te kunnen volgen, omdat ik anders heel de verhaallijn kwijt ben.

Ik ben dol op de manier van schrijven en alles word heel duidelijk uitgelegd. Ik ben zeker nieuwsgierig om verder te gaan en te genieten, maar voor mijn gevoel is het niet snel een boek voor tussendoor zoals ik dacht.

Hij legt alles goed uit en je bent verdiept in het verhaal als je er eenmaal in zit! Ik ga hem later opnieuw lezen en opnieuw genieten

Conclusie

Ik geef dit boek ☆☆☆ 1/2 sterren,  omdat het verhaal heel mooi geschreven is en het tot een geheel komt.

Jan Brokken

image

Jan Brokken (1949) is schrijver van romans, reisverhalen en literaire non-fictie. Hij debuteerde met De provincie en schreef onder andere De regenvogel, De blinde passagiers, De droevige kampioen, Mijn kleine waanzin,Waarom elf Antillianen knielden voor het hart van Chopin  In het huis van de dichter. Veel van zijn romans zijn in diverse talen vertaald en verfilmd. Als schrijver heeft hij internationale faam verworven – The New York Times prees Jungle Rudy als een meesterwerk van verhalende non-fictie. Met Baltische zielen schreef hij een baanbrekend en grensverleggend boek, met De vergelding bereikte hij een breed en groot publiek.

One thought on “Recensie De kozakkentuin ~Jan Brokken