De jongen op de berg } John boyne

Als eerst wil ik boekerij uitgeverij bedanken dat ik mee mocht strijden voor leuke prijzen voor ons team! We zijn 3de geworden en het was leuk om te doen! Dankje boekenverslinders voor het mee verslinden ♡

image

Specificaties
● Nederlands
● 178 bladzijdes
● Boekerij uitgeverij
● oktober 2015

Beschrijving

Als de zevenjarige Pierrot zijn beide ouders verliest, moet hij zijn huis in Parijs verlaten om een nieuw leven te -beginnen bij zijn Duitse tante Beatrix. Zij is huishoudster bij rijke mensen die boven op een berg wonen, ergens in Duitsland.

Maar het zijn geen gewone tijden: Pierrot leeft in 1935 en de Tweede Wereldoorlog nadert met rasse schreden. Evenmin is het huis op de bergtop een gewoon huis; het is Berghof, het adelaarsnest waarin Adolf Hitler zich regelmatig terugtrekt. Pierrot maakt al snel deel uit van Hitlers wereld. Een gevaarlijke wereld waarin terreur, geheimen en verraad aan de orde van de dag zijn. Is ontsnapping nog mogelijk?

Voor het lezen

Ik ben heel benieuwd naar het verhaal, omdat ik dol ben op oude verhalen. Ik ben dol op de tijd van oorlog en om te zien wat er in mensen omgaat en hoe hun handelen en alles oppakken.

John boyne is een held in het schrijven van oorlogsboeken en brengt altijd wel een verhaal over!

Tijdens het lezen

Ik hou van de style van John. Hij schrijft altijd zo makkelijk en kan een verhaal overbrengen zonder vele overbodige woorden te gebruiken. Hij is niet bang om de dingen onder ogen te zien en alles te zeggen waar het op staat en waarop we alles zien of eigenlijk zouden moeten zien. Hij gebruikt prachtige stukjes geschiedenis bij de uitbreiding  van het verhaal en zorgt ervoor dat ik ontroerd word en me kan inleven in de personages wat ik het liefst heb. Ik kijk door de ogen van de personages zodat ik zie wat hun ervaren en met hun mee kan voelen.

Een jonge jongen die word weggerukt uit een goed leven die tot voor de oorlog vredig was maar daarna begonnen de veranderingen. Een jongen van jonge leeftijd die zoveel vreselijke dingen heeft moeten zien dat je denkt waarom? Hij is nog zo jong! Maar in feiten is hij niet de enigste en zijn er vele anderen die het ook hebben en hij toont hierbij Hoe ze zich voelen zodat je er een beter beeld van krijg.

Conclusie

Ik geef dit boek de oprechte ☆☆☆☆☆, omdat dit een prachtig diep doordringend verhaal is die je gelezen moet hebben! Het is een verhaal dat je een beter beeld geeft in de tijd van oorlog en rasisme en hoe trouw vriendschap kan zijn ook na verraad.

Het verhaal heeft een heel mooi einde en alles word gelijk duidelijk ookal zou je toch willen weten wat ze verder zouden gaan doen en of hij wat goed met de dingen die hij ziet.

John boyne

image

John Boyne (Ierland, 1971) is schrijver en journalist. Zijn roman De jongen in de gestreepte pyjama werd wereldwijd een bestseller, won diverse literaire prijzen en werd succesvol verfilmd. Ook de romans die hij daarna schreef, waaronder Het Winterpaleis en De witte veer, werden zeer goed ontvangen. Zijn boeken verschijnen in meer dan tweeënveertig talen. John Boyne woont in Dublin.

One thought on “De jongen op de berg } John boyne

Geef een reactie

