film recensie > the hunger games

• 136 minuten
  • augustus 2012
  •  film & tv > actie en avontuur > avontuur
  • 12 +

trailer

Beschrijving
Scifi-drama waarin Katniss (Jennifer Lawrence) deelneemt aan de jaarlijkse Hunger Games op televisie, waarin tieners uit twaalf districten vechten tot de dood. Gebaseerd op het boek ‘The Hunger Games’ van Suzanne Collins.

In een nabije toekomst is het voormalige Noord-Amerika verdeeld over twaalf districten die jaarlijks één jongen en één meisje leveren voor The Hunger Games. Hierbij worden de jongeren in een gigantische arena gezet, waar slechts één levend uit kan komen. De rest van het volk wordt gedwongen het mediaspektakel live op televisie te volgen. Wanneer het zusje van de zestienjarige Katniss Everdeen wordt geselecteerd voor The Hunger Games twijfelt ze geen moment en neemt ze haar plaats in. Vanaf dat moment heeft ze nog maar één doel: overleven tegen elke prijs.

hunger_games_01_1

Mening

De film komt erg overeen met de boeken, ze hebben de juiste elementen er uit gehaald. Het decor is mooi en werkelijk. Je kan je inleven met de personages door hun goede acteerwerk en ik zou zeggen dat het zo zou kunnen door het manier van brengen. Katniss is ik voor me zag. Een tenger meisje met pit en een grote zorg rol. Ze kan de boog goed hanteren en gebruikt het daarom dus ook al wapen. Het was moedig van haar om haar zusje haar plek in te nemen en zelf te strijden, omdat ze vind dat ze toch nog een kans maakt, meer dan haar zusje ookal toont ze dat ze niet zo zeker is van haar taak.

De overgang naar herinneringen is er goed in verwerkt en zorgt ervoor dat je meer van de film begrijpt. Je ziet de details goed zoals hoe ze het bos in gaat en hoe ze te werk gaat als ze gaat jagen. Je ziet de band die ze heeft opgebouwd met Gale en hem ziet als broer, maar ook als een beetje meer. Je ziet dat ze de grote rol neemt van ” ouder ” door de omgang en close band met haar zusje en het afkeer naar haar moeder. Ze laten de herinner zien aan haar vader waardoor je steeds meer begrijpt van haar gedrag en de dingen die ze doet. De armoe is goed te zien door de kleding, maar ook het tekort aan voedsel en hoe zuinig ze zijn met de middelen die ze hebben.

Effie_&_Katniss_at_reaping

Er is goed onderscheid gemaakt tussen de hoge rang en de lage rang, je ziet dat de mensen van het Capitool meer middelen tot hun beschikking hebben zoals de overvloed aan make up die ze op hebben en de overvloed aan bommen van kleuren en de manier waarop ze zich gedragen. Ze voelen zich belangrijk en dat tonen ze maar al te graag!

Als Cinna ( haar nieuwe stylist) haar onder handen neemt zie je verbazing van de middelen die hun tot hun beschikking hebben en aan de manier van aanpak zie je dat Cinna rekening met  haar houd en haar alles uitlegt.

Je ziet heel mooi hoe de training verloopt en toch voel je de afstandelijkheid en haar in de ogen van de tributen. Het is mooi om te zien dat er ook bondgenoten zijn en dat mensen elkaar opzoeken om te helpen, maar uiteindelijk moet je er toch een einde aan maken.

De arena is heel mooi opgebouwd en de apparaten laten zien hoe ver de technologie is vergeleken met de rest van het land. Ze laten je in detail zien hoe ze alles aanpakken en hoe ze alles tot stand laten komen. Ze maken eigen creaties en je ziet hoe alles precies op elkaar afgestemd is. Het is niet zomaar een film voor geweld en vermaak, maar er zit een boodschap achter. De film is niet zo voorspelbaar dat je het aan ziet komen en dat maakt het origineel.

Ik geef de film *****, omdat dit een van de beste films is die ik gezien heb en helemaal verliefd geworden ben op de personages en vind dat alles zo goed gemaakt is dat het zo echt zou kunnen zijn! Ik ben verliefd op de film en kan niet wachten om de rest ook te verslinden!

hungergames_catchingfire1_1020

One thought on “film recensie > the hunger games