Wie ik aan het zijn was – Anne van Veen

9200000036272395

ik wil graag de hebban feelgood club bedanken voor mijn deelname aan deze leesclub en dat ik deze recensie mag schrijven voor hun.

specificaties

  • Nederlands
  • 208 pagina’s
  • Schuyt & Co Brandt
  • oktober 2015

‘Iedereen had talent, iedereen had een soortgelijk school-en-jeugdtheater-
CV en iedereen was de leukste thuis; ik was er een
uit velen. Maar ík, zei hij, ik zou het niet nodig hebben om
naakt over het toneel te fladderen, ik was verfijnd, ik was
bijzonder.’

Wanneer de 18-jarige Alma Fischer wordt toegelaten tot de
Toneelacademie stort ze zich vol overgave in de subcultuur
van samengebalde ambities en frustraties. Al gauw wordt ze
opgemerkt door haar docent; een zonderlinge, charmante
vijftiger, van wie Alma volledig in de ban raakt. De schijnbaar
veilige en gedisciplineerde biotoop van de academie
wordt hoe langer hoe troebeler en de rollen beginnen te
schuiven; totdat het spel volledig escaleert.

In ‘Wie ik aan het zijn was’ kiest Van Veen voor klassieke
thema’s – zoals de haat/liefde voor de stad en het platteland,
en de delicate relatie tussen leraar en leerling. Uniek is
echter haar bijzondere en hedendaagse uitwerking ervan,
die deze coming-of-age-roman tot een eigenzinnig en
confronterend debuut maakt.

Voor het lezen
Het eerste wat me opvalt is de cover, het is mooi dat hij door zijn haar naar je toe kijkt, het is duister maar toch aantrekkelijk. Je leest datanet een roman is en dat het over zijn leven gaat, wie is/was hij? Het is waarschijnlijk een levensverhaal over zijn leven dus ik ben benieuwd wat er bijzonder aan is.

Ik ben benieuwd waardoor Alma zo opvalt en wat ze allemaal gaat beleven, haar leven haat veranderen maar de vraag is in welk opzicht? Wat zal er veranderen? Zal ze zelf veranderen en wat gebeurt er allemaal?

Ik ben benieuwd! De lichte blauwe kleur vind ik mooi op de achterkant! Het is een lichte kleur dat me aan de heldere lucht in de ochtend laat denken!

tijdens het lezen

Ik weet nog niet precies wat ik van het boek moet denken… Ik vind het een beetje appart geschreven en merk nu al dat dit boek niet helemaal iets voor mij is. Ik merk dat ik niet zo erg in het verhaal zit zoals normaal en dat vind ik jammer. Ik zou graag meer willen lezen over haar en haar familie en niet alleen over het peer en haar.

conclusie

Dit boek is niet helemaal mijn smaak wel een klein tussendoortje omdat het nog geen 200 bladzijdes. Ik geef dit boek *** sterren, omdat het leuk is voor tussendoor maar er gebeurt niet echt iets waarvan ik zeg wauwww dat zag ik niet aankomen of wat me erg interesseerde.

Anne van Veen

anne-van-veen_1_jpg

Anne van Veen (1983) studeerde in
2006 als actrice/kleinkunstenaar af
aan de Amsterdamse Toneelschool
en Kleinkunstacademie. In 2007 trad
ze voor het eerst op met haar liedjesprogramma
Anne. Kort daarop
verscheen haar eerste album Bij Mij,
waarvan de titelsong is uitgeroepen
tot ‘nieuwe klassieker’. In 2013
bracht zij onder haar eigen label
Ansjobiz haar tweede album uit:
Tegengif. Anne speelt in Nederland,
Vlaanderen en Zuid-Afrika

2 thoughts on “Wie ik aan het zijn was – Anne van Veen

  1. O mijn god! Ik wist niet dat zij een boek had geschreven! Ik wil dat boek best wel lezen! Jammer dat het je zo tegenviel, zeg!

    Maar hé, wat ik niet snap hè: wie is de ‘hij’ waarover je het hebt? Anne is immers een ‘zij’ en Alma toch ook?

    Trouwens, als je dit boek kwijt wil, wil ik ‘m wel van je overnemen! 😉

    Like

Geef een reactie

