Ma ~ Hugo borst

image

Specificaties
● Nederlands
● 200 bladzijdes
● lebowski publishers
● gezondheid

Ik heb eerder een interview gehad, klik hier voor het interview.

Voor het lezen

Ik wil dit boek graag lezen, omdat ik er van hou om onderzoek te doen naar ziektes, ookal zijn het geen leuke.

Alzheimer is een verschrikkelijke ziekte die je een heel ander mens laat zien dan je kent. Ze vergeten sneller dingen en herinneringen of zelfs mensen vervagen tot er niks meer van over is.

Ik ben benieuwd naar het verhaal dat Hugo ons wilt vertelen, maar al bij al vind ik het moedig om het verhaal, een intiem verhaal met ons te delen.

Mijn volle respect heb je Hugo!

image

Tekst : schoner dan ma vind je ze niet (bijlage uit het boek )

Tijdens het lezen

Tussendoor moet ik even stoppen met lezen om te slikken,  je maakt heel het proces mee en ziet Joke achteruit gaan. Je ziet de dingen minder worden en je ziet haar langzaam stapjes achteruit zetten. Je ziet eerst een vrouw vol geluk, emoties die de overhand nemen tot daarna een vrouw te zien vol angst voor wat er komen zal.

De prachtige foto’s laten meer blijken hoe het dagelijks met Joke gaat en hoe teer de vrouw geworden is. De foto’s zijn prachtig geworden! Al zou ik de foto’s tussendoor geplaatst hebben en niet alleen in het midden, maar dat is een mening van mij.

image

Hugo Borst, een inspirerende man!

Conclusie

Een prachtig boek die je toont hoe het leven is als mantelzorger. Een zwaar proces waar veel geduld voor nodig is en waar je je emoties in de hand moet kunnen houden. Je moet veel geduld kunnen tonen en je moet dingen herhalen, herhalen en herhalen.

Je ziet een zware periode, van vergeten herinneringen tot heldere momenten die er voor zorgen dat het lijkt alsof je er zelf bij bent.  Ik heb echt een paar keer moeten slikken en moest soms spontaan lachen omdat mevrouw Borst het ook deed!

Het is mooi om te zien dat heel de familie Borst Joke steunt en er voor haar is en het toont ook hoeveel werk het eigenlijk is en hoe onzeker de momenten soms zijn!

Dit boek krijgt zeker de ☆☆☆☆☆, omdat het een mooi boek is dat uit het hart geschreven is en eigenlijk moet iedereen hem lezen! Het is een verhaal dat echt gebeurd is en waar mensen in de zorg dagelijks mee moeten dealen. Mijn volle respect voor de mensen in de zorg en de nabestaanden van de mensen van deze verschikkelijke ziekte en natuurlijk veel succes voor de familie Borst. Ga vooral zo door! Jullie zijn goed bezig, er zijn maar weinig mensen die zoveel over hebben voor een familie lid!

image

Een op de 5 mensen lijdt aan alzheimer,  2 ontwerpers hebben de koppen bij elkaar gestoken om te helpen voor het goede doel! Ze hebben de sokken ontworpen waarvan de opbrengst naar VUmc Alzheimercentrum gaat.  De sokken staan symbool voor het vergeten van dingen, daarom de 2 soorten.

One thought on “Ma ~ Hugo borst

Geef een reactie

