Weg – Marjolein Van Rest 

Vandaag recenseer ik een boek dat al een tijd in de kast sta. Eerlijk gezegd heb ik het bewaard voor een mooi moment, de zomer. Ik lees dan graag boeken over de oorlog!


Specificaties

  • Nederlands
  • 283 bladzijdes
  • Van Goor – uniekboek het spectrum
  • Avontuur – oorlog

Beschrijving

In de jaren zestig van de 19e eeuw woedt een burgeroorlog in Amerika. De 14-jarige Adriaan woont met zijn moeder en zijn drie broertjes in een boerderij vlak bij Pella. Zijn vader is gedood door rebellen. Het gezin heeft het zwaar zonder hem, helemaal als hun paarden gestolen worden door veedieven. 
Dan ziet Adriaan in de krant een schets van een recente veldslag. Dit is duidelijk een schets van zijn vader! Zijn vader leeft! Niemand gelooft hem, maar Adriaan twijfelt niet. Hij trekt er alleen op uit om zijn vader te zoeken.
Op zijn reis door Amerika krijgt hij te maken met dieven, slavenjagers en soldaten. Maar hij maakt ook vrienden voor het leven. Doorstaat hij de gevaren onderweg en vindt hij uiteindelijk zijn vader? 

Voor het lezen

Het boek staat al een lange tijd in de kast. De reden? De tijd van pijn deed mezelf ook een tijdje pijn en aangezien dit boek over de oorlog gaat en er zeker doden en gevonden zullen vallen heb ik het even uitgesteld. Nu is het tijd om er aan te beginnen, want het boek prikkelt mij steeds meer als ik er naar kijk.

Ik ben benieuwd hoe de reis van Adriaan gaat. Zal het valse hoop zijn net zoals de rest denkt of zal hij toch met zijn vader thuis komen! Ik ben benieuwd!

Tijdens het lezen
Het boek leest heerlijk weg. De lettertype is precies goed! Niet te groot, niet te klein. Het is een heerlijk formaat om lekker door te lezen, ookal is het laat.

Vaak ben ik midden in de nacht een hoofdstuk gaan lezen, omdat het verhaal mij vasthield. Ik lees lekker snel, beleef genoeg avonturen en zie een dappere jongen! Hij word getekend voor het leven,maar toch keert hij zijn vader niet de rug! Hij heeft vertrouwen op een goed einde en dat houd hem op de been!

Een goed voorbeeld voor vele, zo een moedige jongen!

Een lange reis is niets meer dan een heleboel stappen achter elkaar. Je moet gewoon steeds een stapje verder zetten.

Conclusie

Het verhaal zit vol met levenslessen. Je leert veel dingen, maar de grootste les die ik er uitgehaald heb is dat je door moet zetten om te bereiken wat je wilt!

Het is mooi om te zien wat Adriaan over heeft voor de mensen van wie hij houd. Je ziet hem vrienden en vijanden maken, maar niks houd hem tegen!

Ik geef het boek zeker de ☆☆☆☆ 1/2 ster, omdat het mooi geschreven is. De uitleg is duidelijk van de oorlog, aan het einde is nog een hoofdstuk waarbij data en uitleg meer diepte geven in wat je gelezen hebt.

Een boek die je een kind van 12+ al kan laten lezen! Kijk uit met de gevoelige types, die zullen er meer moeite mee hebben!

One thought on “Weg – Marjolein Van Rest 

Geef een reactie

