Aan de thee met Jasper Polane

Ik heb laatst mee mogen doen aan de blogtour voor het nieuwste boek van Jasper Polane! Ik heb erg genoten van zijn tot nu toe 3 delige serie met een splinter om het verhaal toe te lichten. Je kan de link voor deel 3 Hier vinden met verwijzingen in boven in de recensie voor eerdere delen!

Naar aanleiding van zijn boeken wil ik deze maand graag Jasper in het zonnetje zetten door middel van een interview!

Kunt u wat meer over u zelf vertellen Jasper?

Mijn naam is Jasper Polane, ik ben 42 jaar en ben fulltime schrijver en uitgever. Ik schreef 15 jaar lang tekenfilms voor televisie, waarvan de kinderserie Dip & Dap het bekendst is. Van die serie zijn ook een aantal boekjes verschenen en nadat ik die geschreven had wilde ik voor volwassenen schrijven. De reeks De Onzichtbare Maalstroom is daarvan het resultaat.

Wat voor hobby’s heeft u na het schrijven?

Gelukkig is schrijven mijn hobby, want ik heb nauwelijks tijd voor wat anders! Naast schrijven probeer ik te lezen, af en toe trompet te spelen en te tekenen.

Hoe heeft u de kans gekregen om een boek uit te geven?

Ik ben eerst verschillende uitgevers afgegaan, maar toen die geen gehoor gaven besloot ik om Lege steden zelf uit te geven. Ik ben toen een crowdfundingproject begonnen. Donateurs van de crowdfunding konden het boek vooraf kopen en zouden het dan krijgen als ik genoeg geld bij elkaar had verzameld om het uit te geven. Dat is uiteindelijk gelukt, dankzij 133 donateurs.

Heeft u zelf een uitgever gezocht of bent u benaderd?

Ik heb mijn eigen uitgeverij opgericht: Quasis.

Hoe gaat het in zijn werking als je een uitgever gevonden heb?

Omdat ik mijn eigen uitgever ben moest ik alles zelfregelen: zorgen voor proeflezers, een goede redactrice zoeken, het uiterlijk van het boek verzorgen, correcties verwerken. Normaal neemt een uitgever alles uit handen, ik moet het zelf doen.

Heeft u veel moeten corrigeren in uw boeken?

Ja! Ik heb een goede redactrice (Linda van Oostendorp) die de tekst controleert op begrijpelijkheid en consistentie, en een corrector (Marian van Agt) die het nakijkt op spel- en taalfouten. Zij vinden op elke bladzijde wel dingen.

Welk deel van uw 3 delige serie vond u het leukst om te schrijven?

Ik heb eigenlijk geen favoriet. Elk boek heeft stukken die ik leuk vond om te schrijven. In Lege steden vond ik de tocht door de lege stad leuk om te schrijven, in Vorstin de ontsnapping van Heike en in Wolvinnen de gesprekken tussen Edison en Heike.

Hoe bent u aan inspiratie gekomen voor de boeken?

Mijn eerste idee voor Lege steden was “een koude oorlog tussen parallelle werelden”. Alles kwam daaruit voort, eigenlijk.

Wat vind u het moeilijkst om te doen als u schrijft?

Het begin van een nieuw boek is altijd het moeilijkst: de situatie beschrijven, personages introduceren. Op een gegeven moment weten de personages wat ze willen doen en hoef ik ze alleen nog maar te volgen, maar het kan wel een paar hoofdstukken duren voordat het zover is. Ik heb in ieder boek ook nieuwe personages, dat maakt het niet makkelijker.

Werkt u alles uit of heeft u andere geheugensteuntjes?

Ik heb bij het schrijven wel een idee hoe het verhaal zal verlopen en pagina’s vol aantekeningen, maar het kan gebeuren dat het een heel andere kant opgaat dan ik had gedacht. Ik probeer altijd spontaan te blijven en dingen niet al te dicht te timmeren.

Wat is het leukste wat u gehoord heeft over uw boeken?

Iemand vertelde me dat ze mijn serie de origineelste van de afgelopen jaren vond.

Is uw leven veranderd sinds u schrijft?

Ik las ergens dat auteur zijn betekent dat je altijd huiswerk hebt, iedere dag. Ik ben altijd met verhalen bezig, ook als ik niet achter mijn laptop zit.

Hoelang doet u over een boek? Heeft u een deadline voor de boeken?

Dat verschilt. De eerste versie van Lege steden en Vorstin kostten me allebei een jaar, maar Wolvinnen heeft me bijna 4 jaar (met tussenpauzen) gekost. Die eerste versie is bij mij altijd vrij compleet, maar ik herschrijf en redigeer er toch nog zo’n 3-6 maanden aan. Ik heb niet echt een deadline voor de boeken, maar ik wil niet te veel tijd tussen het uitkomen van twee delen hebben.

Uit hoeveel delen gaat de serie bestaan?

De Onzichtbare Maalstroom wordt 4 delig.

Gaat u nog andere boeken schrijven na deze serie? Blijft u dan in dit genre of wilt u dan iets anders?

Ja, natuurlijk! Ik heb verschillende ideeën voor hierna. Ik zal wel in het fantastische genre blijven, maar de ene keer zal het wat meer fantasy zijn, een andere keer wat meer sciencefiction of horror.

Heeft u al ideeën? Zo ja welke? 

Een idee is iets meer fantasy met horror-elementen. Dat moet echt heel spannend en eng worden. Het ander is iets meer sciencefiction en is meer een mysterieuze ontdekkingsreis.
Welke droom is van je uitgekomen sinds je auteur bent?

Auteur zijn is de droom die uitgekomen is. Ik schreef als kind al verhalen, of maakte strips. Nu schrijf ik voor m’n beroep.

Kan u ons al een klein ideetje geven wat we in deel 4 kunnen verwachten? Ik kan zelf niet wachten en uw fans waarschijnlijk ook niet!

Aan het einde van Wolvinnen van Otrostaadt leren we wat de Onzichtbare Maalstroom nou eigenlijk is. Deel 4 zal daarover gaan: de wolvinnen doen meer onderzoek naar de Maalstroom.

Leest u zelf ook nog boeken? Als u leest welke boeken?

Ja, maar ik heb weinig tijd om voor mijn plezier te lezen. Mijn favoriete schrijvers zijn China Miéville, Steph Swainston, Alastair Reynolds en Terry Pratchett. Mijn favoriete Nederlandse auteurs zijn Peter Schaap, Isa Maron en Sophia Drenth.

Wat is er veranderd in je gezin sinds je bent gaan schrijven of is alles hetzelfde gebleven of is er een goed evenwicht voor gevonden?

Mijn vrouw Petra runt samen met mij de uitgeverij, dus die is er ook druk mee. We hebben in de weekenden vaak fairs en conventies waar wij onze boeken verkopen, dan zijn we het hele weekend daar. Dat vergt veel geregel, maar dat is te doen.

U heeft een uitgeverij. Natuurlijk zijn wij benieuwd naar hoe dat allemaal werkt. Daarom heb ik u 5 vragen gesteld over de uitgeverij! 

Wat was voor u de reden om zelf een uitgever op te zetten en er niet met 1 samen te werken?

De twee grote uitgeverijen die dit soort boeken uitgaven wilden geen ‘Lege steden’ uit geven. Toen ik ging kijken bleek bij de kleinere uitgevers zulke kleine oplagen gewoon te zijn dat ik dacht: dat kan ik zelf beter. Dus toen besloot ik het boek zelf uit te geven.

Hoe bent u de uitgeverij begonnen?

Ik ben begonnen met het uitgeven van mijn eerste roman, ‘Lege steden’. Dit heb ik door middel van crowdfunding gedaan. Donateurs konden het boek van te voren bestellen, totdat ik genoeg geld bij elkaar had voor redactie, drukken én een heel mooie voorkant. Uiteindelijk hebben 133 donateurs meegedaan.

Welk doel had u voor ogen en welke zijn er al bereikt?

Ik heb Quasis opgericht om mijn eigen boeken uit te geven en daar zijn er ondertussen drie van verschenen. Daarnaast geef ik ook verhalen van andere auteurs uit, in een serie korte verhalen die ‘Splinters’ heet. In die serie heb ik een verhaal van mijn favoriete Engelse schrijfster Steph Swainston in vertaling mogen uitgeven. Dat was heel tof.

Heeft u nog plannen staan? Wat kunnen wij verwachten?

Allereerst natuurlijk het vierde (laatste) Maalstroom-boek. Verder verschijnen volgend jaar niet alleen Splinters, maar ook romans van andere auteurs.

Kan je u benaderen voor manuscripten, zo ja welke en hoe? Wat verwacht u van de schrijver?

We zijn een kleine uitgeverij, dus er is weinig plek voor uitgaven. We zijn echter altijd bereid om manuscripten te lezen en te kijken of ze geschikt zijn om uit te geven. Quasis geeft alleen verbeeldingsliteratuur uit, dus fantasy, sciencefiction en horror, en wil verrassend en anders zijn. We zoeken specifiek verhalen die de randen van deze genres opzoeken en iets nieuws bieden.

Je kunt een manuscript naar ons e-mailen in Word- of pdf-formaat naar info@quasis.nl. Stuur de eerste drie hoofdstukken en een synopsis van maximaal 2 pagina’s. Zorg ervoor dat je naam en e-mailadres in alle opgestuurde bestanden staan.

5 thoughts on “Aan de thee met Jasper Polane

Geef een reactie

