Doodsbloei – Pieter Boskma

Ik mag voor bol gedichten bundels recenseren. Natuurlijk  vind ik dat super en hierbij deel ik het boek dat ik pas geleden  heb mogen recenseren!

Specificaties

  • Nederlands
  • 300 bladzijdes
  • De bezige bij
  • Gedichten

Beschrijving

Enige jaren geleden overleed de vrouw van Pieter Boskma aan de gevolgen van borstkanker. Die tragedie leidde tot deze verpletterende dichtbundel die zich laat lezen als een ‘rouwdagboek in verzen’. In Doodsbloei bouwt Boskma een teder monument voor de grote, blijvende liefde, met glasheldere en hallucinerende gedichten, een spannende reis naar het dodenrijk en gesprekken met de Dood zelf. Ondank het verdriet waarvan de gedichten verhalen, is de toon bepaald niet altijd somber. Wie Doodsbloei leest, ervaart dat rouw ook euforische, geestige en soms zelfs erotische kanten heeft. Als het over de dood gaat, blijkt het vaak over de liefde te gaan.

Voor het lezen

Ik ben erg benieuwd naar deze bundel. Het is geschreven door Pieter en zijn vrouw is recent overleden. Natuurlijk komen daar altijd hele mooie, maar vooral aangrijpelijke en herkenende verhalen uit voort. Ik ben erg benieuwd naar de mooie gedichten die zullen worden ontdekt!

Tijdens het lezen

Ik ben nu op de helft en al erg geraakt door de teksten! Het is mooi verwoord, maar vooral herkennend. Ik geniet van de mooie woorden die op een bladzijdes staan en lees de gedichten per hoofdstuk. Ik probeerde iedere week een paar delen te lezen of extra als ik er behoefte aan had! Een boek die je rustig moet lezen zodat het je dieper raakt!

Conclusie

Ik heb erg genoten van de bundel. Het is super mooi verwoord. Het heeft mij zelfs tranen bezorgt. Er zijn vele mooie stukken in het boek te vinden waarvan ik graag een stukje van wil laten lezen!

Je gaat gewoon door, of er niks aan de hand is : je probeert nog steeds je leven zelf te regisseren. O, u ook nog hier, Ik dacht dat u hem al smeerde. Nee hoor, ik blijf tot je eindelijk een uitweg vindt.

Dit bundeltje krijgt van mij de verdiende ☆☆☆☆! Heerlijk om te lezen, maar vooral aangrijpend!

One thought on “Doodsbloei – Pieter Boskma

Geef een reactie

