Aan de thee met Kim Ten Tusscher

Maandag 29 augustus is de dag dat ik mijn gewonnen box mag ophalen bij Kim! Ze komt speciaal naar Rotterdam toe om hem persoonlijk te overhandigen. Ik was zelf bang dat er beschadigingen zouden komen tijdens de post of dat hij zoek raakte. Zelf wou ze ook graag meeten, dus ze heeft een paar uur in de trein (Gelukkig eerste klas) gezeten naar Rotterdam! Samen met haar man die de stad ondertussen ging verkennen is ze gearriveerd.

Het is een mooie dag als ik Kim bij het station op haal. Ze ziet er gelijk heel vrolijk uit en ik weet dat de meeting leuk, maar vooral soepel zal verlopen.

We nestelen ons aan de buitenkant van het station in het tentje van Douwe Egberts. Zij neemt een heerlijke thee terwijl ik de vers gemaakte limonade probeer met lekker veel ijs om af te koelen!

Nadat mij een super tasje is gegeven ( die ik nog even bewaar voor op het laatst) beginnen we met een gezellig gesprekje.

Ik hou er heel erg van om de auteur achter een boek te leren kennen. Vaak zijn het gelukkige aardige mensen!

Het is tijd om een vragen bommetje op haar af te vuren door de draak in mij los te laten!

Ik hou u een beetje in de gaten op Facebook en zie vaak events voorbij komen. Waar kunnen we u verwachten en welke vind u het leukst? 

Alle festivals zijn een plezier op zich. Zo geniet ik van alle mensen die voorbij komen en maak ik altijd graag een praatje met mensen die langs lopen. Het is altijd leuk om te kletsen over boeken. De laatste tijd krijg ik veel vragen over een vervolg waar ik nu dus aan werk.

Je kan mij meestal vinden op Festivals als Elfia, Castlefest, dit jaar waarschijnlijk ook in facts in België en de meeste andere Fantasy festivals.

Op dit moment bent u bezig met uw nieuwe boek Bloed. Kunt u ons daar wat meer over vertellen? 

Bloed is het vervolg op de Lilith trilogie die je net gekregen hebt. Mijn gevoel vertelde mij dat ik nog niet klaar was met de serie doordat de personages meer willen vertellen. Ik volg hun pad en werk het uit. De planning was om 1 boek te schrijven, maar het gaat niet lukken om alles in 1 boek te stoppen. Het word waarschijnlijk een 3 delige vervolg trilogie die voor nu de namen : Bloed, storm en Vuur hebben gekregen.

Bloed zal op Elfia verschijnen wat in april 2017 zal zijn. De planning is om vanaf dan ieder jaar een boek uit te geven dus Storm en Vuur kunnen jullie in 2018 en 2019 verwachten!

Verder zit ik met al nieuwe plannen in mijn hoofd. Het zal waarschijnlijk door spelen in de wereld van de Lilith en Bloed serie, maar zal waarschijnlijk over de cultuur gaan. Ik vind de cultuur zo mooi dat ik waarschijnlijk het eskimo achtige volk wil gaan uitwerken in een nieuw boek, maar dat zijn alleen plannen voor de toekomst.

Hoe zit het met uw deadline? Hoe lang doet u gemiddeld over een boek?

Meestal schrijf ik van November tot ongeveer April. Dan ben ik bezig met de versies van het verhaal en kijk ik of ik nog dingen kan verbeteren. Ik begin pas aan een nieuw verhaal als ik het andere boek heb uitgegeven zodat ik het los kan laten en afsluiten. Nu ik in een wereld zit en al uitgewerkt heb wat ik wil gaat het schrijven sneller.

U heeft als eerst HYDRHAGA uitgegeven. Dit is uw enigste los staand boek. Is dat met een reden? 

Dat is zeker met een reden. Op de planning stond dit boek als een novelle, een kort verhaal, maar uiteindelijk is het toch een boek geworden. Het verhaal was voor mijn gevoel klaar en daardoor ben ik verder gegaan met iets anders.

Hoe ziet het schrijfproces er bij u uit en wat vind u het moeilijkst om te schrijven? 

Het schrijfproces ziet er bij mij als volgt uit.

1. Werk uit wat je wilt gaan schrijven.

Begin bij het uitwerken van je personages. Schrijf de hoofdzaken op en noteer bepaalde gebeurtenissen. Wat daar tussen komt vul je aan door de dingen die in je opkomen.

2. Schrijf vooral zoals jij dat goed vindt. Er zullen altijd mensen zijn die het verhaal top vinden, maar ook vlop. Laat je vooral niet tegen houden door kritiek.

Nu je mij deze vraag stelt heb ik gemerkt dat ik moeite heb met dialogen van meer dan 3 personen. Je moet dan opletten wie wat zegt en niks door elkaar halen. Verder heb ik moeite met de verslagen die toch ieder boek terug komen. Strategie is daar onder een van de zaken waar ik moeite mee heb.

U bent zelf een fantasy schrijver, maar leest u zelf alleen fantasy of ook andere dingen? 

Ik lees zelf ook nog. Ik vind het lekker om fantasy te lezen en lees zowel Nederlandstalige als buitenlandse fantasy.

Zo ben ik erg fan van de boeken van Robin Hobb. Ze maakt altijd zulke mooie werelden. Een goede opbouw van de gebeurtenissen, maar inspireert me ook een beetje aan de manier van schrijven. Ik doe niet hetzelfde, maar zie haar toch wel een beetje als inspiratiebron. Haar boek moordenaar van de nacht is super mooi door de rustige opbouw! Ik vind dat een verhaal hoort te beginnen bij het begin, dus ook bij de fase dat je ziet hoe de persoon ervoor was.

Zelf lees ik naast fantasy ook nog andere dingen, maar vooral boeken met spanning of young adult lees ik in een ruk uit! Laatst heb ik bijvoorbeeld Het huis met de blauwe luiken waarbij ik heel de tijd wachtte op een spannend moment waarbij iemand vermoord werd of iets in die richting. Dat gebeurde niet, maar het was wel lekker om een keer wat anders te lezen!

Waar bent u nu mee bezig en wat kunnen wij allemaal verwachten? 

Zoals hier boven als te lezen is kun je een 3 delige trilogie verwachten. Verder kun je in de toekomst meer Fantasy verhalen verwachten.

Ik ben nu bezig om de Lilith trilogie te laten vertalen. Deel 1 is op dit moment als vertaald en deel 2 is op dit moment in het vertaling proces. Zo wil ik meer internationaal gaan en ben nog opzoek naar een nieuwe baan. Ik ben afgestudeerd voor fotografie, maar doe er niks meer mee. Ik wil graag weer iets doen in de etaleur/ styling.

Mijn vragen zijn op dit moment op en ik heb erg genoten van de persoonlijke ontmoeting! Het is toch sneller een mooie herinnering om je prijs zo in handen te krijgen. Het is tijd om mijn gewonnen box te ontvangen, foto’s te maken en daarna om afscheid te nemen! Na zo een gezellige dag is je humeur goed, dus het was zeker geslaagd! Een lieve jonge vrouw die echt met passie praat!

3 thoughts on “Aan de thee met Kim Ten Tusscher

Geef een reactie

